bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.
Pagina Bucovina Bikers
forumul motociclistilor bucovineni
 
 FAQFAQ   CautareCautare   MembriMembri   GrupuriGrupuri   InregistrareInregistrare 
 ProfilProfil   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 

Countersteering

 
Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect    Pagina de start a forumului Bucovina Bikers -> Articole si tutoriale
Subiectul anterior :: Subiectul urmator  
Autor Mesaj
XCS911
Administrator


Data inscrierii: 05/Iul/2006
Mesaje: 46
Locatie: Suceava

MesajTrimis: Vin Iul 07, 2006 12:15 am    Titlul subiectului: Countersteering Raspunde cu citat (quote)

Pana la urma ce este countersteering-ul ?

Intrebarea asta se repeta mereu si ridica tot felu de discutii. Oameni noi in motociclism ridica intrebarea, unii mai vechi dar care nu au studiat destul se ataca si nu cred ca se poate intampla asa ceva, drept urmare am decis ca merita sa descriu putin ce se intampla. Bineinteles asta e doar o opinie deoarece nu am facut experimente necesare ca sa demonstrez ca exact asa se intampla, am mers doar cu motocicleta si vorbesc din experienta. Cele de mai jos se aplica in mod egal atat la motociclete cat si la biciclete, desi, e mai greu sa constientizezi countersteeringul la bicicleta datorita greutatii sale extrem de mici.

Astea fiind spuse hai sa vedem care este ideea countersteeringului, la un vehicul pe doua roti. Cand mergeti in linie dreapta, ghidonul este centrat, si ca sa luati o curba trebuie sa intoarceti ghidonul prima data in directia opusa ca sa aplecati motocicleta iar apoi ghidonul revine la pozitia normala si se manevreaza in mod obisnuit pentru a evita sa culcati motocicleta pe jos. Partea in care manevrati motocicleta in directia opusa curbei se numeste "countersteering".

De ce este asa de important countersteeringul? Deoarece este singurul mod de a lua curba cu un vehicul cu 2 roti. Daca o faceti inconstient sau mutand greutatea corpului sau apasand pe scarita e ineficient. Daca constientizati ce trebuie facut veti manevra motocicleta cu o viteza si cu o siguranta mult mai mare iar acestea ar putea sa va salveze viata intr-o zi.

Miscarea pe curbe
Cand motocicleta se afla in miscare sunt o serie de factori care o tin in pozitie verticala si se va deplasa pe o linie dreapta. Inclinarea furcii va alinia implicit roata din fata pe directia de mers. Daca va ganditi la rotile cosurilor de cumparaturi din supermarket, o sa va amintiti ca rotile se aliniaza implicit pe directia de mers. Data viitoare sa va uitati, la punctul de prindere, nu este vertical cu centrul rotii ci intr-un anumit unghi. De asemenea, rotile sub actiunea fortei giroscopice ele vor vrea sa stea pe directia de mers. Cum puteti testa un giroscop: luati o roata de bicicleta si tinand-o de ax, o rotiti cu viteza ca si cum ar fi montata pe bicicleta si merge pe directia inainte. Acum incercati sa miscati roata in stanga/dreapta si veti simtii o forta care vrea sa puna din nou roata pe directia initiala de mers. Daca motocicleta ar merge fara pasager pe un drum drept nu ar cadea pana cand ar incetinii sau ar lovi ceva. Daca incetineste prea mult ea va cadea deoarece la viteza mica, fortele care o mentin la verticala sunt si ele mult mai mici si la un moment dat, greutatea asimetric repartizata pe motocicleta o va dezechilibra.

Ca sa obligati motocicleta sa iasa de pe linia dreapta pentru a coti, trebuie sa stricati balanta oferita de fortele care o mentin. Nu conteaza cat va inclinati sau iesiti in afara motocicletei, fortele care o tin in pozitie verticala sunt mult mai puternice. Daca cotiti ghidonul intr-o directie sau alta, motocicleta va isi va pierde echilibrul imediat. Sa presupunem ca aveti curba la stanga, si rotiti initial ghidonul spre dreapta. Forta centrifuga va crede ca vreti sa luati curba la dreapta si va impinge inspre stanga. Din moment ce rotile sunt bine ancorate pe asfalt, doar aveti cauciuc aderent, motocicleta va pivota in jurul rotilor si se va inclina inspre stanga. Acum intoarceti ghidonul inapoi pe directia curbei pentru a nu lasa motocicleta sa cada pana la asfalt. Actiunea se desfasoara atat de repede incat pana sa realizati ce se intampla deja sunteti inclinat pe curba.

Oricum, fara sa experimentati nu o sa credeti niciodata, asa ca data viitoare cand o as mergeti pe un drum fara trafic cu o viteza peste 50 km/h incercati sa impingeti in fata un capat al ghidonului, ca si cum ati coti. Trebuie as fiti relaxat si fluent in miscari, nu bruscati motocicleta - si sa fiti pregatiti ca motocicleta se va inclina in directia de unde ati impins de ghidon (daca ati impins din stanga se va inclina in stanga). Acum apasati de ghidon din cealalta directie si motocicleta va reveni la verticala. Asta e esenta countersteeringului.

Unii vorbesc despre countersteering ca si cum ar fi singurul lucru din lume care trebuie sa il stii pentru a manevra motocicleta pe curba. Nu e adevarat, folosesti countersteering pentru a inclina motocicleta, pe urma o manevrezi in mod normal odata asezat pe curba. Countersteeringul te va ajuta sa te apleci pe curba intodeauna. La viteze destul de mari va trebuii sa folosesti countersteering pe toata durata curbei deoarece datorita vitezei motocicleta are tendinta de a se ridica. Cu cat e viteza mai mare, cu atat fortele care vor sa tina motocicleta pe verticala sunt mai puternice.

La viteze mici
Chiar daca mergeti incet (cu 10 km/h) toate cele scrise mai sus se aplica. Odata aflati in miscare ca sa luati curba trebuie sa inclinati motocicleta - foarte putin la viteza mica, dar totusi trebuie inclinata altfel forta centrifuga va impinge motocicleta inspre exteriorul curbei.

La viteza mica aveti doua posibilitati: puteti sa folositi contravirajul sau puteti sa folositi greutatea corpului. Puteti sa inclinati motocicleta miscand corpul intr-o parte deoarece la viteza mica, forta gravitationala care actioneaza asupra corpului tau este mai mare decat fortele descrise mai sus. Tineti minte ca fortele descrise cresc in intensitate odata cu viteza si scad la viteze mici.

Countersteeringul functioneaza si la viteze mici. Puteti incerca intr-o parcare in treapta intaia aproape de relanti si o sa vedeti ca functioneaza. Unii oameni asociaza counterstiringul doar vitezelor ridicate deoarece la viteza mica folosesc greutatea corpului pentru a manevra motocicleta, dar procedeul functioneaza si cand mergi incet.

Pornirea de pe loc
Presupunand ca vrei sa pleci de pe loc mai tare, direct intr-o curba, trebuie sa inclini motocicleta dar de data asta nu ai cum sa folosesti countersteering. Ideea countersteeringului e de a muta motocicleta de la verticala intr-o pozitie inclinata. La pornire de pe loc poti sa inclini motocicleta folosindu-te de muschii picioarelor inainte de pornire. Dupa ce ai pornit, manevrezi motocicleta pe viraj in mod obisnuit. Prin urmare coutersteeringul nu are sens la pornire de pe loc ci doar in momentul in care esti in miscare.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Viziteaza site-ul autorului Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect    Pagina de start a forumului Bucovina Bikers -> Articole si tutoriale Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum
Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum
Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteti vota in chestionarele din acest forum


free image hosting Facut de phpbb.ro
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta in limba romana: Romanian phpBB online community